ASAF – Hansen en Mottet veroveren Dinant
Het mooie weer lokte heel wat kijklustigen naar het voormalige Circuit des Ardennes. Die zagen Lionel Hansen met de Peugeot 307 WRC comfortabel naar de zege in D4 rijden. In D123 waren Mottet en zijn opgefokte 306 te sterk voor de rest.
Het zomeruur werkte aanstekelijk voor de organisatie want voor een keertje startte een ASAF-wedstrijd tot op de minuut juist. Het schema werd trouwens de ganse dag goed gerespecteerd, ondanks nogal wat sorties. Ook pech eiste heel wat slachtoffers, zo haalde niet eens de helft van de 153 starters het einde.
Geen problemen weliswaar voor Lionel Hansen. Als enige met een wrc nam hij meteen de leiding en zou die niet meer afstaan. Dominique Jullien moest met een Lancer Evo IX R4 zijn belangrijkst belager worden maar een kapotte cardan elimineerde Jullien nog voor het einde van de eerste proef.
Het was Olivier Collard die zo al snel stevig op de runner up positie gebeiteld zat. Voor P3 bleef het heel lang spannend. Laurent Léonard (Subaru Impreza STi) kon de BMW 130i van Patrick Snijers heel lang op afstand houden. In het slot van de wedstrijd wipte Snijers alsnog over Léonard naar het podium.
Met Bruno Blaise en Christophe Verstaen verdwenen nog voor de start twee belangrijke kanshebbers op winst. Het leek alsnog een leuke strijd om de zege te worden toen Laurent Mottet de eerste scratch nam maar Steve Rousselet (Opel Astra) meteen zag counteren op de volgende. Helaas eindigde het daar voor Rousselet die net als in Moorslede met electrische storingen naar de kant moest.
Voor Mottet was het van dan af een gezondheidswandeling naar de finish. Minder gezond leek de Suzuki Swift van Castremanne. Die haalde wel nog een scratch uit het kleine wagentje maar motorproblemen dwongen ook hem de handdoek te gooien.
In eigen streek was Christophe Doeran (Peugeot 206 RC) al vrij snel eigenaar van stek twee. Om de derde plaats werd wel volop gestreden. Het was finaal Stéphane Spiertz die in een C2 R2 (geen Max!) met brons mocht pronken.
Historic zit duidelijk in de lift boven de taalgrens. Vooral de Classic (wagens die voldoen aan originele homologatie, straatbanden, max 15 inch) lokt steeds meer deelnemers. In Historic Classic haalde Van de Wauwer het makkelijk in de Lancia Beta MC. De tweede plaats was weggelegd voor de regerende Belgische kampioen Christophe Kerkhove (Porsche 911). Historic S/R (hier telt enkel bouwjaar, geen bandenrestricties en vrij wagen aan te passen volgens reglement van D4) zag slechts twee deelnemers aan de finish. Tobi Vandenberghe (Opel Kadet) haalde het met ruime marge van Demortier (Escort MKII).
Eindstand Rallye des Ardennes 2014:
Division 4 :
1. L. Hansen-A. Toubon (Peugeot 307 WRC-1er 4/14) en 1h22’12
2. O. Collard-E. Poucet (Mitsubishi Lancer Evo10-4/14) +1’27
3. P. Snijers-M. Eggermont (BMW 130i-4/14) +1’42
4. L. Léonard-L. Bultot (Subaru Impreza STi-4/14) +2’09
5. Fr. Lejeune-Th. Surson (Porsche 997 GT3-4/14) +2’33
6. O. Martin-Fr. Etienne (Mitsubishi Lancer Evo9-4/14) +5’01
7. G. Defays-K. Dejonge (Mitsubishi Lancer Evo10-4/14) +5’34
8. E. Morée-P. Meijs (Mistubishi Lancer Evo9-4/14) +6’28
9. S. Minet-Ph. Warnant (Renault Clio R3 Maxi-1er 4/13) +7’20
10. Vi. et Va. Vertommen (Mitsubishi Lancer Evo9-4/14) +7’33
12. U. Gropp-St. Grundmann (Citroën C2-R2 Max-1er 4/12) +12’32
16. P. Lemince-J-Fr. Paterka (Subaru Impreza STi-1er 4/15) +14’11
(20 classés)
Divisions 1-2-3 :
1. L. Mottet-B. Falmagne (Peugeot 306 GTi-1er 3/10) en 1h30’41
2. Chr. Doeran-D. Van Steenbrugge (Peugeot 206 RC-3/10) +1’10
3. St. Spiertz-J. Mignon (Citroën C2-R2-1er 3/9) +2’30
4. J-Y. Lejeune-L. Denis (Renault Clio RS-3/10) +2’47
5. S. Picard-C. Wery (Peugeot 306-3/10) +3’23
6. O. Saucez-St. Simon (Renault Clio-3/10) +5’32
7. Y. et V. Burlet (Peugeot 306 GTi-3/10) +5’48
8. T. et L. Dubois (Peugeot 106 GTi-1er 2/5) +6’19
9. St. Gerstmans-W. Hanssens (Peugeot 106 GTi-3/9) +6’45
10. A. Dovifat-N. Vanderweerde (Peugeot 106-1er 3/8) +6’55
11. B. Rouard-L. Roquet (Suzuki Swift GTi-3/8) +7’06
12. S. François-M. Piraux (Peugeot 306-1er 2/6) +7’36
13. E. Balthasar-V. Jadot (Peugeot 309-3/10) +8’16
14. R. Legros-F. Bailly (Renault Clio RS-2/6) +8’23
15. St. Devillez-L. Wojzehowskij (Opel Astra-3/10) +8’27
16. M. Janssens-M. Leys (Opel Manta-1er 3/11) +8’44
30. B. Mahy-O. Dunand (BMW 320i-1er 1/3) +12’45
32. L. Titeux-Fl. Louviaux (Peugeot 106-1er 2/4) +13’56
(45 classés)
Prov’Historic Classic :
1. J-P. Van de Wauwer-Gr. Surinx (Lancia Beta MC-1er PH/17) en 1h04’26
2. Chr. Kerkhove-D. Verlaine (Porsche 911-1er PH/18) +1’00
3. P. Regnier-M. Furnemont (Ford Escort MK1-PH/17) +2’48
4. Fr. Legendre-L. Villance (Opel Kadett-PH/17) +3’23
5. D. Hallet-X. Piron (Opel Ascona-1er PH/16) +7’49
(8 classés)
Prov’Historic S/R :
1. T. Vandenberghe-B. Feys (Opel Kadett-1er PH/SR) en 1h03’45
2. Chr. Demortier-I. Henry (Ford Escort MK2-PH/SR) +2’44
(2 classés)
Tags: Christophe Doeran, Collard, heading, Laurent Leonard, Laurent Mottet, Lionel Hansen, Patrick Snijers, Rallye des Ardennes, Stéphane Spiertz, Steve Rousselet