Tank S Rally – Jasper van den Heuvel en Claude Bal zorgen voor dubbelslag
Zonder ook maar één WRC aan de start in de Tank S Rally lag de strijd in Emmeloord wijd open. Van den Heuvel Motorsport haalde het laken overduidelijk naar zich toe met winst voor Jasper van den Heuvel en een tweede plaats voor Claude Bal.
De dominantie van Jasper van den Heuvel (Lancer Evo X GrN) is met één blik op de resultaten duidelijk, enkel Claude Bal (LAncer Evo X R4) kon op de allerlaatst proef een scratch afsnoepen van de Nederlander.
Toch bleven tot halfweg wedstrijd Arjen de Koning (Lancer Evo X R4) en Piet van Hoof (Lancer Evo X GrN) aardig in de buurt van de tuner. Het verschil liep dan toch snel verder op en de champagne werd alvast gekoeld. Die smaakte extra zoet bij navigator Harmen Scholtalbers die een thuiswedstrijd reed.
“Echt prachtig. Ik heb genoten: van Jasper, van de auto en het teamwork. Alles liep perfect. Als je de dag mag eindigen met het spuiten van champagne, dan is de beloning compleet.”
Voor Claude Bal leek een vierde plaats zijn deel te worden. Maar de slotfase was het duo Bal – Deforche gunstig gezind. Op de voorlaatste chronorit was Piet van Hoof wel heel erg voorzichtig in de regen. Bal kwam in die omstandigheden een stuk beter voor de dag en wipte in één ruk over van Hoof naar het podium. De slotproef leverde nog een plaats winst op toen de Koning op de laatste jump het linkervoorwiel zag afbreken. Een dolgelukkige Bal mocht als runner up op het podium.
“Dit resultaat had ik vooraf nooit verwacht, want dit soort proeven kennen we in België niet. Gaandeweg de dag vond ik steeds meer ritme. Ook dankzij de waardevolle adviezen van Jasper”
Matthias Boon was voor het eerst aan het werk met de Nissan 350Z, een wagen waarmee hij ook in Tielt te zien zal zijn. Het eerste optreden stemde Boon tevreden.
” We hebben ons eigen tempo gereden en geen onnodige risico’s genomen om de auto en de Nederlandse omstandigheden goed te leren kennen. We vonden het spijtig dat Antoine Biesheuvel door pech uit viel, maar zijn uiteraard blij met onze tweede plaats. En in Tielt gaan we er zeker een mooie strijd van maken: ik ken de auto nu en daar heb ik geen achterstand door het gebrek aan kennis van het parcours, zoals hier in de Tank S”
Eindstand Tank S Rally 2014:
POS | NR | EQUIPE / AUTO | TOTAAL | EERSTE |
TIJD | ||||
1. | 2 | Jasper van den Heuvel – Harmen Scholtalbers | 1:15:17.6 | |
Mitsubishi Lancer EVO 10 (3-Dv2-N4) | ||||
2. | 4 | Claude Bal – Bjorn Deforche | 1:17:36.2 | +2:18.6 |
Mitsubishi Lancer EVO 10 (2-Dv4-R4) | ||||
3. | 5 | Piet van Hoof – Max Jacobs | 1:18:02.5 | +2:44.9 |
Mitsubishi Lancer EVO 10 (3-Dv2-N4) | ||||
4. | 8 | Antoine van Ballegooijen – Johan Findhammer | 1:18:32.4 | +3:14.8 |
Mitsubishi Lancer EVO 10 (3-Dv2-N4) | ||||
5. | 25 | Wim Muilwijk – Patrick Lipholt | 1:19:40.8 | +4:23.2 |
BMW E46 M3 (11-Dv5-S21) | ||||
6. | 12 | Steen Andersen – Iben Louring | 1:20:01.9 | +4:44.3 |
Mitsubishi Lancer EVO 10 (3-Dv2-N4) | ||||
7. | 7 | Ib Kragh – Mie Petersen | 1:20:30.5 | +5:12.9 |
Peugeot 207 S2000 (2-Dv4-S2000) | ||||
8. | 6 | Martin van Iersel – Sylvia Visser | 1:21:33.3 | +6:15.7 |
Mitsubishi Lancer EVO 10 (2-Dv4-R4) | ||||
9. | 30 | Dirk Garvelink – Nicky van Gerwen | 1:21:42.4 | +6:24.8 |
Nissan 350Z (12-Dv3-C8) | ||||
10. | 10 | Gerben Brouwer – Niels Kroeze | 1:22:05.7 | +6:48.1 |
Audi S2 (1-Dv4-H16) | ||||
11. | 33 | Matthias Boon – Davy Thierie | 1:22:37.8 | +7:20.2 |
Nissan 350Z (12-Dv3-C8) | ||||
12. | 14 | Hans Weijs – Wim Vleugels | 1:24:28.5 | +9:10.9 |
Citroen DS3 (11-Dv5-S21) | ||||
13. | 15 | Kevin van Deijne – Annemieke Hulzebos | 1:24:32.2 | +9:14.6 |
Ford Fiesta R2 (6-Dv3-R2B) | ||||
14. | 23 | Michiel Becx – Edwin Kuijpers | 1:24:55.0 | +9:37.4 |
Citroen DS3 R3T (5-Dv3-A7) | ||||
15. | 26 | Pierre Brouwer – Marc Groeneveld | 1:25:59.1 | +10:41.5 |
Volvo 240 Turbo (11-Dv5-S21) | ||||
16. | 37 | Mike Veldhuisen – Dennis Goossens | 1:27:07.9 | +11:50.3 |
Nissan 350Z (12-Dv3-C8) | ||||
17. | 28 | Rene Wawrzyniak – Joyce Ruiter | 1:27:09.2 | +11:51.6 |
Citroen C2 R2 Max (6-Dv3-A6) | ||||
18. | 45 | Jacco Hartog – Janinne Beerthuis | 1:27:21.8 | +12:04.2 |
Opel Astra Kitcar (5-Dv3-H15) | ||||
19. | 51 | Mike van den Brink – Sandra Heddes | 1:27:34.1 | +12:16.5 |
BMW E30 325i (5-Dv3-H15) | ||||
20. | 34 | Arjan Heijstek – Cindy Verbaeten | 1:28:33.3 | +13:15.7 |
Nissan 350Z (12-Dv3-C8) | ||||
21. | 18 | Maikel Heijdens – Marcel Borkent | 1:28:59.7 | +13:42.1 |
Ford Fiesta R2 (6-Dv3-R2B) | ||||
22. | 41 | Wouter Koenderink – Bert Vloedgraven | 1:29:02.0 | +13:44.4 |
BMW 3.0 CSI (1-Dv3-H16) | ||||
23. | 43 | Harold Soetens – Hans Goudsmit | 1:29:07.2 | +13:49.6 |
Opel Kadett C Rally (11-Dv5-S20) | ||||
24. | 57 | Wesley Stevens – Wim Stevens | 1:30:01.7 | +14:44.1 |
Peugeot 205 GTI (12-Dv1-C3) | ||||
25. | 47 | Henk Bakkenes – Aaldert Aaltink | 1:30:29.2 | +15:11.6 |
BMW 325i (12-Dv1-C5) | ||||
26. | 46 | Rudy Schenkeveld – Joost Schenkeveld | 1:31:03.7 | +15:46.1 |
VW Polo Kitcar (11-Dv5-S18) | ||||
27. | 42 | John Bosscha – Kevin Wever | 1:31:43.3 | +16:25.7 |
Volvo 240 Turbo (11-Dv5-S21) | ||||
28. | 50 | Michael Kamper – Jörgen Sprong | 1:31:46.8 | +16:29.2 |
BMW E30 325i (12-Dv1-C5) | ||||
29. | 35 | Roy Clijnk – Marlous Kion | 1:32:08.5 | +16:50.9 |
Nissan 350Z (12-Dv3-C8) | ||||
30. | 38 | Bert-Jan Prins – Jan Beumer | 1:32:20.6 | +17:03.0 |
BMW E36 M3 (11-Dv5-S21) | ||||
31. | 17 | Christian South – Dale Furniss | 1:32:41.7 | +17:24.1 |
Ford Fiesta R2 (6-Dv3-R2B) | ||||
32. | 36 | Diter Toprek – Dennis Lippens | 1:32:59.0 | +17:41.4 |
Nissan 350Z (12-Dv3-C8) | ||||
33. | 52 | Jan-Willem Jansen – Henk Keitz | 1:33:49.6 | +18:32.0 |
Mitsubishi Colt CZT (1-Dv3-H16) | ||||
34. | 59 | Stefan Goverts – Mark Salomons | 1:33:56.8 | +18:39.2 |
Seat Ibiza Cupra (5-Dv3-H15) | ||||
35. | 55 | Sebastian van den Berghen – Arjan Veldkamp | 1:34:44.8 | +19:27.2 |
Citroen Xsara (8-Dv1-N3) | ||||
36. | 48 | Ralph Orengo – Luca Lotti | 1:36:12.3 | +20:54.7 |
BMW E30 325i (12-Dv1-C5) | ||||
37. | 53 | Henrik Munk Hansen – Jouter Feddema | 1:38:07.4 | +22:49.8 |
Peugeot 106 S16 (6-Dv3-H14) |
Tags: arjen de koning, Claude Bal, Matthias Boon, piet van hoof, Tank S Rally, van den Heuvel