VAS – Paul Lietaer snort naar eerste zege in Moorslede
Paul Lietaer vertrok zondagmorgen onder een stralend blauwe hemel als topfavoriet onder de kerktoren van Dadizele. Na een straftijd wegens te laat inklokken leek het eens te meer niet zijn dagje te worden. Een lekke band van Cornelis zette Lietaer echter al snel weer aan de leiding. Voor Lietaer dan toch die eerste zege in RS Moorslede voor Cornelis en Coene. Kevin Abbring was de sterkste bij de Historics.
Die favorietenrol maakte Lietaer (Impreza WRC S6) met een eerste besttijd meteen waar. Bert Cornelis (Impreza WRC S5) was nog niet helemaal wakker zo leek het wel, de achterstand was na één proef al 10 seconden. In het spoor van Cornelis maakten Vermeeren (Lancer Evo IX), Bossu (Lancer Evo VII GrA) en Coene (Lancer Evo X R4) zich op voor een strijd om de resterend podiumplaats. Maar daar zat ook nog een zekere Kevin Abbring met de Historic Porsche 911 op vinkenslag.
Ronde twee was alweer voor Lietaer, maar dit keer was Cornelis wel bij de pinken. Cornelis nam zelfs de leiding over nadat Lietaer te laat in klokte. Door de 30 seconden penalisatie zag Cornelis zijn achterstand omgebogen in een bonus van 17 tellen.
Achter dat duo kon Vincent Vermeeren zijn knappe tijd van de eerste ronde niet herhalen. Ook Bossu moest na een schuiver afhaken. Bert Coene noteerde een derde tijd en schoof door naar het virtuele podium. Abbring bleef dicht in de buurt.
Kp 3 schudde het podium alweer dooreen. Cornelis reed lek en zakte naar de derde stek. Met de beste tijd van de dag nam Lietaer de koppositie weer stevig in handen. De pech van Cornelis betekende voor Coene een voorlopige tweede plaats. Al was het verschil met twee tienden wel heel klein. Coene werkte de 11 km opnieuw een zucht sneller af dan Abbring en verschafte zich zo wat meer ademruimte.
In de slotronde verzekerde Lietaer zich met een vierde scratch van zijn eerste winst in Dadizele. Bert Cornelis zette zijn beste tijd van de dag neer en dat volstond ruimschoots om Coene terug te wijzen. Die laatste moest nog even achterom kijken maar zag Abbring op drie seconden van het podium finishen.
Dat podium had zonder een schuiver en remproblemen er zeker ingezeten voor Lorenzo Bossu, getuige daarvan zijn ijzersterke laatste ronde. Maar Bossu bleef dus steken op rang vijf.
Ook bij Vincent Verschueren liep het steeds beter. Ei zo na wipte de Opel Ascona A nog over de Lancer van Vermeeren (zesde). Eian Pritchard stuurde de Focus WRC naar een achtste stek maar liet het parc fermé links liggen. Zo vervolledigen De Roeck (BMW Compact), Declercq (Lancer Evo IX) en Vandoorne (Escort MKI) de top 10.
Ondanks het mooie weer bleek de Rallysprint van Moorslede toch een slopende wedstrijd, niet minder dan 40 teams haalden het einde niet.
Abbring onhoudbaar in Historic klasse.
Kevin Abbring was in de MAS-Racing Porsche een klasse te sterk voor de tegenstand. Enkel Vincent Verschueren, voor de gelenheid nog eens met de Ascona, bood enig weerwerk. Burgervader Ward Vergote las de nota’s voor Geert Vandoorne (Escort MKI) en mocht na afloop pronken met de beker voor de derde plaats.
Voor plaatsen 4 tot 10 was het bikkelen tot het bittere einde. Bij het ingaan van de laatste ronde stond iedereen daar binnen een marge van zowat 10 seconden. Geert Glorieux (BMW E21) stond die vierde stek echter niet meer af.
Tags: Bert Coene, Bert Cornelis, heading, Kevin Abbring, Lorenzo Bossu, Paul Lietaer, RS Moorslede, Vincent Vermeeren