WRC Sweden – Latvala zet dominantie van Volkswagen om in winst
Drie dagen lang bestond er geen twijfel over de dominantie van Volkswagen. Ogier (10), Latvala (5) en Mikkelsen (4) namen het gros van de besttijden voor hun conto. Latvala bleef als enige foutloos en steekt zo zijn derde zege in Zweden op zak. Na twee manches is de Fin leider in het WK.
7 klassementsritten lang zag Latvala zijn teamgenoten Ogier en Mikkelsen bikkelen om de koppositie. Spannend was het zeker want ook al lag het tempo van de Polo’s net te hoog, ook de Fiesta’s van Tanak en Hirvonen en de DS3 van Ostberg waren niet veraf.
Vooral in het wedstrijdbegin hadden Neuville en Hanninen het moeilijk om het tempo van de top te volgen. De tweede doortocht leverde evenwel een tweede en een vijfde tijd op voor de Belg. Met een achterstand van 32 seconden besloot Neuville een al bij al prima dag.
Maar op dag twee liep het al snel fout voor Neuville. Hij raakte met zijn i20 WRC een steen op de weg en moest de rest van de dag toekijken vanaf de zijlijn, een lot dat ook Hanninen niet veel later beschoren was.
Ook voor leider Ogier begon de dag in mineur. Een fout op SS8 kostte de regerende wereldkampioen meer dan 4 minuten. Als een dolleman scheurde de Fransman daarna over de proeven, het leverde hem alsnog een zesde plaats op.
Mikkelsen nam de leiding over maar zag meteen Latvala op zijn achterbumper plakken. Lang duurde het niet vooraleer de Fin op en over de Noor naar P1 wipte. Latvala breidde de voorsprong stukje bij beetje uit tot 10 seconden. Met matige doortochten op de korte sprintjes van Hagfors en Karlstad gaf het nummer twee van Volkswagen die bonus bijna helemaal prijs.
Op de slotdag was Mikkelsen prima gestart maar ging op de tweede chronorit in de fout. Dertig seconden tikten weg, opeens moest de Noor achterom kijken naar landgenoot Ostberg.
Latvala kreeg zo een vrijgeleide naar zijn derde zege in Zweden. Ondanks twee besttijden van Ostberg, waaronder de Powerstage, kon die niet meer voorbij Mikkelsen. Hirvonen en Tanak moesten na de eerste dag de rol vooraan lossen maar finishten respectievelijk als vierde en vijfde. Voor de jonge Tanak een knappe prestatie (met een scratch als beloning), voor Hirvonen opnieuw een lauwe vertoning. Ogier, Henning Solberg, Tidemand en Breen vervolledigden de top 10.
Kris Meeke moest na een slipper op SS18 vrede nemen met de 11de stek. Helemaal achterin het veld finishte Kubica. De Pool dook met de regelmaat van de klok naast de baan, wanneer hij er dan toch op bleef haalde hij amper de top 10. Een wedstrijd om snel te vergeten dus. Ook Elfyn Evans zal liever vooruit kijken, hij zag een fraaie negende plaats in rook opgaan na een rol op de allerlaatste proef.
2014 FIA World Rally Championship for Drivers’ Standings:
J.M. Latvala 40 / S. Ogier 35/ M. Østberg 30 / A. Mikkelsen 24 / B. Bouffier 18 / C. Meeke 17 / M.Hirvonen 13 / O. Tanak 10 / E. Evans 8 / H. Solberg 6 / J. Melicharek 4 / P. Tidemand 4 / M. Gamba 2 / C. Breen 2 / J. Protasov 1
WRC2 – RRC, R5 of S2000?
Twee dagen lang leek er geen vuiltje aan de lucht voor Al-Rajhi. In een Fiesta RRC trok de Saoedi richting slotdag met een marge van anderhalve minuut. Ketomaa (Fiesta R5) knabbelde wel wat aan die voorsprong maar met nog één lus te gaan moest 1’10” ruim volstaan voor winst.
Op SS22 zette Al-Rajhi de Fiesta naast de baan. Een fout met gevolgen want Ketomaa profiteerde en nam de leiding over. Met slechts 0.8 seconden verschil tussen beiden was het opeens een open strijd.
Al-Rajhi trok echter iets te hard van leer in de jacht op Ketomaa want de RRC lag één proef verder op zijn dak, dit keer einde van de winstkansen voor Al-Rajhi.
Ketomaa stevig aan de leiding op dat moment. Maar toch: Kruuda (Fiesta S2000) volgde na de eerste dag op 2’30 van de top van de koers. Dat verschil was ondertussen terug gelopen tot net geen 19 seconden. Met enkel nog de Powerstage te verrijden een onoverbrugbare kloof, zo leek het…
Het leek of Ketomaa iets te zeker was van zijn stuk. De tijd van de Fin was matig, die van Kruuda top. De Est legde de afsluitende kilometers gemiddeld 1.32 seconden sneller af. De 15.87 die de Powerstage er telden bleken net voldoende om alsnog de winst binnen te halen. Kruuda dus op 1, Ketomaa 2. Al-Rajhi finishte nog als vierde.
Eindstand Zweden 2014:
Pos Driver Team/Car Time/Gap 1. Jari-Matti Latvala VW 3h00m31.1s 2. Andreas Mikkelsen VW +53.6s 3. Mads Ostberg Citroen +59.5s 4. Mikko Hirvonen M-Sport Ford +2m26.9s 5. Ott Tanak M-Sport Ford +3m00.5s 6. Sebastien Ogier VW +4m29.9s 7. Henning Solberg M-Sport Ford +4m47.5s 8. Pontus Tidemand M-Sport Ford +5m38.2s 9. Craig Breen Kel-Tech Ford +8m55.4s 10. Kris Meeke Citroen +11m18.0s
Tags: Al-Rajhi, andreas mikkelsen, heading, Jari Ketomaa, Jari-Matti Latvala, Juho Hanninen, Karl Kruuda, Ostberg, Ott Tanak, Rally Sweden, Sebastien Ogier, Thierry Neuville