WRC – Bouffier aan de leiding in moeilijke omstandigheden
Het is een Monte Carlo zoals die hoort te zijn: onvoorspelbaar. Met de nodige vroege uitvallers, waaronder helaas ook Neuville, maar ook met een top 3 die enkel een verwoede gokker zou laten optekenen.
Consternatie al meteen op de eerste proef. Blijkbaar had niemand het weerbericht goed gelezen en dus was het opletten geblazen. Ogier tikte al in de eerste bocht een vangrail en mocht blij zijn dat de schade aan de ophanging van de VW miniem bleef. Dan had Neuville minder geluk toen hij na een schuiver tegen een paal klapte. Na amper 6 km zat het eerste uitje in de Hyundai i20 WRC er al op.
Het mag een wonder heten dat er niet meer slachtoffers vielen op de openingsproef. Ostberg spinde tussen de rotsen en weet waarschijnlijk nog steeds niet hoe hij er in slaagde niets te raken. Elfyn Evans (die het verder prima deed) ging rond,… het lijstje is bijna eindeloos. We namen toen ook al afscheid van Delecour (gaspedaal).
Robert Kubica maakte in de Jannerrallye eerder deze maand al kennis met dergelijke omstandigheden en profiteerde volop van de opgedane ervaring door de eerste twee besttijden te noteren. De Pool nam een bonus van om en bij de 40 seconden mee naar de derde proef.
Sneeuw, daar hadden uit de top enkel Bouffier, Evans, Sordo en Meeke rekening mee gehouden. Bryan Bouffier klokte als snelste af en nam de leiding over. Knappe tijd ook van Evans die amper een halve seconde trager was. Burri (Fiesta S2000; 3de tijd) en Chardonnet (DS3 R3T; 4de tijd) onderstreepten het belang van een goede bandenkeuze. Dat deden Ogier en Kubica ongewild ook: ze haalden niet eens de top 20.
In de namiddag werd de normale orde stilaan hervat. Latvala had een betere setup gevonden en ook Ogier kwam beter voor de dag. De wereldkampioen tikte twee keer als snelste af en schoof gestaag op naar de vierde stek op 47 seconden van leider Bouffier. Kris Meeke en Robert Kubica trekken naar dag twee op het virtuele podium.
Bij Hyundai zullen ze zich het debuut ongetwijfeld helemaal anders voorgesteld hebben want na de schuiver van Neuville moest ook Sordo al vroeg de handdoek gooien. De i20 WRC van de Spanjaard kreeg af te rekenen met elektronische problemen. Marc Duez verloor in de Porsche 996 GT3 bijna een half uur op de openingsproef maar kon verder.
Bryan Bouffier vatte zijn dag als volgt samen: “We zijn heel fortuinlijk hier te zijn. In de eerste bocht van de eerste proef raakte ik een brug. Ik dacht dat onze race er daar al op zat…”
stand na dag 1:
1 | 11 | B. BOUFFIER | Ford Fiesta RS WRC | 1:25:36.6 | ||
2 | 3 | K. MEEKE | Citroen DS3 WRC | 1:26:15.4 | +38.8 | +38.8 |
3 | 10 | R. KUBICA | Ford Fiesta RS WRC | 1:26:16.1 | +0.7 | +39.5 |
4 | 1 | S. OGIER | Volkswagen Polo R WRC | 1:26:23.9 | +7.8 | +47.3 |
5 | 4 | M. OSTBERG | Citroen DS3 WRC | 1:26:57.3 | +33.4 | +1:20.7 |
6 | 6 | E. EVANS | Ford Fiesta RS WRC | 1:27:15.2 | +17.9 | +1:38.6 |
7 | 2 | J. LATVALA | Volkswagen Polo R WRC | 1:27:57.4 | +42.2 | +2:20.8 |
8 | 5 | M. HIRVONEN | Ford Fiesta RS WRC | 1:28:23.5 | +26.1 | +2:46.9 |
9 | 9 | A. MIKKELSEN | Volkswagen Polo R WRC | 1:29:42.8 | +1:19.3 | +4:06.2 |
10 | 38 | O. BURRI | Ford Fiesta S2000 | 1:30:24.0 | +41.2 | +4:47.4 |
Tags: bryan bouffier, Elfyn Evans, heading, kris meeke, monte carlo, Robert Kubica, Sebastien Ogier