JMC Jalhay – Cartelle en Blaise van start tot finish
Na een jaartje afwezigheid stond de JMC Rallye afgelopen weekend opnieuw op de kalender. Het is al lang niet meer het hoogstaande deelnemersveld van enkele jaren geleden toen deze wedstrijd door velen als test voor de Condroz gebruikt werd, maar toch stonden 128 teams paraat aan de start.
En daar zijn ze lang blijven staan. Door een gebrek aan veiligheidsmensen, ook in Wallonië steeds meer een probleem, trok de wedstrijd zich met fikse vertraging op gang. In de namiddag was het oponthoud al opgelopen tot zowat twee uur, de laatste ronde werd dan ook niet meer verreden.
Olivier Cartelle mocht dus finaal iets eerder de champagne ontkurken. Bij zijn debuut met de Peugeot 207 S2000 leek van een aanpassingsperiode geen sprake. Cartelle nam meteen de leiding en controleerde tot het einde. Misschien had Bernard Munster wel nog een bedreiging kunnen vormen. De patron van BMA zette na een verkeerde bandenkeuze in de eerste ronde een sterke reeks neer in de Porsche 997 GT3 en klom in de ranking. Zijn opmars kwam evenwel abrupt ten einde door een lekke band.
Zo mochten Daniel Molter (Impreza) en Olivier Martin (Lancer Evo IX) het onder elkaar gaan uitvechten voor de tweede plaats.Beide heren hielden elkaar lang in evenwicht, Molter haalde uiteindelijk het laken naar zich toe.
In divisie 123 was het uitkijken naar een horde Clio’s RS. Niet minder dan 8 exemplaren tellen we in de top 10. Maxime Warlomont was al lang blij dat hij in het spoor van topfavoriet Bruno Blaise de tweede plaats kon grijpen. Michael Henrard moest iets meer afstand laten maar bleef wel netjes op een podiumplaats. Tussen al dat tweeliter-geweld nestelde Frederic Beco zich met een C2 R2 op een zesde stek.
Division 4 :
1. O. Cartelle-P. Lopes (Peugeot 207 S2000-1er 4/13) en 38’36
2. D. Molter-A. Carabin (Subaru Impreza GT-1er 4/14) +25″
3. O. Martin-Fr. Etienne (Mitsubishi Lancer Evo9-4/14) +30″
4. Fr. Lejeune-Ph. Deru (Porsche 997 Cup-4/14) +58″
5. A. Dedouaire-A. Grégoire (Renault Clio R3-4/13) +1’00
6. D. Bosseloir-St. Creffier (Honda Civic R3-4/13) +1’14
7. D. Drieskens-S. Pezzetti (Ford Fiesta R2-1er 4/12) +2’28
8. H. Deferm-A. Van Houdenhove (BMW M3-4/14) +2’56
9. G. Bux-L. Louka (Peugeot 208 R2-4/12) +2’58
10. J. Simar-G. Adans (Mitsubishi Lancer Evo9) +3’53
13. D. Lejeune-V. Soret (Ford Focus-1er 4/15) +4’19
(21 classés)
Divisions 1-2-3 :
1. Br. Blaise-J. Lemaire (Renault Clio RS-1er 3/10) en 40’12
2. M. Warlomont-L. Joassin (Renault Clio RS-3/10) +20″
3. M. Henrard-A. Mawet (Renault Clio RS-3/10) +56″
4. R. Beaufort-N. Parmentier (Renault Clio RS-1er 2/6) +1’08
5. D. Schmetz-G. Ré (Renault Clio RS-3/10) +1’12
6. Fr. Béco-M. Herman (Citroën C2-R2-1er 3/9) +1’47
7. J-M. Dumont-N. Docquier (Renault Clio RS-3/10) +2’05
8. L. Mottet-B. Falmagne (Peugeot 306 GTi-3/10) +2’05
9. D. Bragard-S. Bonhomme (Renault Clio RS-2/6) +2’10
10. C. Tordeurs-Th. Jadot (Renault Clio RS-2/6) +2’12
11. A. Maquinay-L. Schmetz (Citroën Saxo-3/9) +2’13
12. R. Lahaye-R. Thilmany (Renault Clio RS-3/10) +2’15
13. J. Wolfs-Cl. Pirotte (Citroën ZX-3/10) +2’16
14. J-P. Van de Wauwer-L. Dumoulin (Toyota Corolla GT-3/9) +2’41
15. J. Dumez-Fr. Close (Renault Clio RS-3/10) +2’50
17. Br. De Wilde-M. Salvador (BMW 325i-1er 3/11) +3’14
25. D. Denis-B. Saint-Georges (Citroën Saxo-1er 2/5) +4’16
28. M. Bertrand-J. Deleval (Peugeot 106 XSi-1er 3/8) +4’23
31. K. Lepaily-J-Chr. Lemmens (Seat Ibiza-1er 1/3) +4’33
33. Gr. Destexhe-G. Schene (BMW 325i-1er 2/7) +4’44
35. Fr. Mollers-R. Gehlen (VW Polo-1er 1/2) 4’56
39. M. Pirnay-K. Heindrichs (Citroën AX-1er 2/4) +5’16
(65 classés)
Prov’Historic Classic:
1. J-Fr. Henry-Chr. Defourny (Opel Ascona B-1er PH/17) en 40’24
2. Br. Claessens-Th. Surson (VW Golf-1er PH/16) +31″
3. J-M. Joris-J. Goyens (Ford Escort RS-PH/17) +1’04
4. Br. Pirnay-St. Hick (VW Golf-PH/16) +2’07
5. V. Niro-E
Tags: Bernard Munster, Bruno Blaise, Daniel Molter, JMC Jalhay Rally, Maxime Warlomont, Olivier Cartelle, Olivier Martin