WRC France – Eerste voor Ogier, net niet voor Neuville, laatste voor Loeb
De Rallye de France Alzace stond vooral in het teken van de Fransen. Voor Ogier wenkte de eerste wereldtitel, voor Loeb betekende de thuiswedstrijd zijn afscheid van het wrc. Tussen die Fransen in ging Neuville op zoek naar een eerste wk-zege.
De allereerste chronorit telde ditmaal als Powerstage. De ideale gelegenheid dus voor Ogier om meteen het puntje te scoren dat hem zekerheid zou verschaffen over zijn eerste wereldtitel. De Fransman faalde niet en mocht zo nog voor de wedstrijd goed en wel gestart was al met de champagne spuiten.
Vrijdagmorgen begon het echte werk en de roes van de wereldtitel deed Ogier geen goed. Het verwachte duel tussen hem en de afscheidnemende Loeb kwam er niet. Of toch niet zoals gedacht want de Fransen streden vrijdag voor stek vier en vijf. De strijd om de zege concentreerde zich tussen Sordo, Latvala en… Thierry Neuville.
De Belg van M-Sport liet eens te meer zijn teamgenoten ver achter zich. In een duel tussen Volkwagen, Citroen en Ford (hoe lang is dat al niet geleden, drie verschillende merken voor de zege?) hield Neuville de bovenhand. Ook op zaterdag bleef de koppositie in handen van Neuville. Tot…
“Ik raakte een stoeprand en stond meteen lek, legt Thierry uit. Zonder een zuchtje lucht in de banden moesten we nog 18 kilometer verder. Gelukkig verloren we niet al te veel tijd, maar wel te veel om nog mee te spelen voor winst.”
Inderdaad met een dikke minuut viel de schade al bij al nog meer. Maar gezien de kleine verschillen vertaalde dat tijdsverlies zich ook meteen in een vijfde plaats op één minuut van de leiding. Neuville liet zich niet uit het lood slaan en bleef knappe tijden neer zetten. Meer dan een vierde plaats leverde hem dat niet meer op. Geen podium dus, dat was al een tijdje geleden.
De slotdag beloofde niettemin heel wat spanning. Op een zakdoek stonden ze daar vooraan. Sordo, Latvala, Ogier en Loeb, alle vier maakten ze nog aanspraak op de zege.
Sebastien Loeb had onderweg nog snel even een zoveelste mijlpaal gezet door een 900ste(!) scratch te laten noteren, op zondag eindigde zijn afscheid echter in mineur. Al op de openingsproef slipte Loeb en belandde op zijn dak. “Jammer voor mij, maar vooral voor Daniel (Elena), gniffelde Loeb. Die ziet op zijn laatste werkdag zijn bureau nog overhoop liggen.”
Ogier knalde ondertussen met een kanontijd naar de leiding. Hij zou niet meer omkijken en doorstomen naar winst. Dani Sordo (2de) had geen weerwoord meer, Latvala voelde zich in de wisselende weersomstandigheden te onzeker en nam vrede met de derde plaats.
Pos Driver Team/Car Time/Gap 1. Sebastien Ogier VW 2h53m07.6s 2. Dani Sordo Citroen +12.2s 3. Jari-Matti Latvala VW +19.5s 4. Thierry Neuville M-Sport Ford +1m14.1s 5. Evgeny Novikov M-Sport Ford +3m10.9s 6. Mikko Hirvonen Citroen +3m37.7s 7. Andreas Mikkelsen VW +4m04.2s 8. Mads Ostberg M-Sport Ford +4m35.2s 9. Robert Kubica PH Citroen +9m31.4s 10. Romain Dumas Dumas/M-Sport Ford +11m55.8s
Tags: Dani Sordo, Jari-Matti Latvala, Mikko Hirvonen, Rallye de France Alsace, Sebastien Loeb, Sebastien Ogier, Thierry Neuville