Ypres Historic Nationaal – Munster winst duel der Porsches
Fredericq Delplace en Bernard Munster (beiden Porsche 911) scheidden zich meteen af van de rest van het deelnemersveld. Na wat tijdverlies achter de Porsche van Decock kon Delplace de leidersplaats van Munster niet meer bedreigen. Patrick Mylleville haalde het einde niet maar blijft ook na Ieper de bk-tussenstand aanvoeren.
Wim Decock was vorig jaar nog de verrassende winnaar in Ieper. Dit jaar mocht de Porschist al meteen alle hoop op een herhaling van zijn stunt opbergen toen de wielbouten op de 911 loskwamen op de eerste proef. Voor Deveux, die zijn Escort van stal haalde, was het verhaal toen al zelfs helemaal over en out (ontsteking). Glenn Janssens kon bij zijn terugkeer niet meteen aanpikken bij de koplopers, op dag twee eindigde zijn retour in de gracht.
Delplace had zich ondertussen in het spoor van Munster genesteld. De streekrijder kwam terug tot op 7 luttele seconden maar moest dan toch afhaken toen hij vast kwam te zitten achter Decock. De kloof liep meteen op tot bijna een halve minuut. Een verschil dat Delplace niet meer kon verkleinen. Het is voor Munster al de vierde Historic zege in Ieper.
Het was zaterdag telkens uitkijken naar de top 10 wanneer de tijden binnen liepen. In sneltempo verdwenen Cailliau (Koppakking), Lievens (versnellingsbak), Vermeulen (wielbouten), Mcrae (differentiëlen) en Browne (steekas). Chris Debyser verdween uit de top 3 na een mistasten op Kemmel.
De strijd om de laatste podiumplaats beperkte zich uiteindelijk tot een duel tussen Vandenberghe (Opel) en Bart Maes (Escort MKII). Hoezeer Maes ook aandrong, Vandenberghe begaf niet en bekroonde zijn sterke wedstrijd met een dik verdiende derde plaats.
Aan de tussenstand in het BK Historic veranderde deze Ypres Historic Rally weinig tot niets. Leider Mylleville scoorde niet maar omdat nummer twee Kerkhove niet van de partij was blijft de kop ongewijzigd. Debyser miste door een sortie in het slot van de wedstrijd de aansluiting met het duo.
Eindstand Ypres Historic 2013 Nationaal
1 | 301 | MUNSTER B. DE JONGHE K. PORSCHE 911 |
5 | 01:49:43.6 | +0.0 +0.0 |
|||
2 | 306 | DELPLACE F. CALLENS D. PORSCHE 911 |
5 | 01:50:14.6 | +31.0 +31.0 |
|||
3 | 315 | VANDENBERGHE T. FEYS B. OPEL Kadett |
5 | 01:55:07.5 | +5:23.9 +4:52.9 |
|||
4 | 308 | MAES B. POLFLIET W. FORD Escort |
5 | 01:55:11.6 | +5:28.0 +4.1 |
|||
5 | 330 | DECLERCQ P. VERBEKE E. FORD Escort |
5 | 01:57:36.2 | +7:52.6 +2:24.6 |
|||
6 | 310 | CORNELIS B. DEBAEKE M. OPEL Monza |
5 | 01:58:36.6 | +8:53.0 +1:00.4 |
|||
7 | 323 | DEPUYDT D. BAELEN F. FORD Escort |
5 | 01:59:28.5 | +9:44.9 +51.9 |
|||
8 | 302 | DECOCK W. GHEKIERE K. PORSCHE 911 |
5 | 01:59:36.7 | +9:53.1 +8.2 |
|||
9 | 329 | VANHOVE J. SMETS I. OPEL Ascona A |
5 | 02:01:38.3 | +11:54.7 +2:01.6 |
|||
10 | 335 | OLIVIER K. FIEUW T. FORD Escort |
5 | 02:02:07.5 | +12:23.9 +29.2 |
Tags: Bart Maes, Bernard Munster, Chris Debyser, Glenn Janssens, Patrick Mylleville, Wim Decock