WRC Mexico – 30 en 91, twee belangrijke uitdagingen voor Volkswagen
Na goeie prestaties op de ijzige wegen van Monte Carlo en winst op de Zweedse sneeuw trekt Volkswagen naar Mexico voor een nieuwe uitdaging. De afstand en de grote hoogte zorgen voor alweer heel specifieke uitdagingen.
De Rally van Mexico wordt voor Volkswagen de eerste op gravel. De grootste uitdaging voor mechaniek en piloten wordt evenwel de grote hoogte. In het land van de sombreros klimmen de wagens tot bijna 3000 meter hoogte. De Polo WRC werd dan ook uitvoerig getest in een speciaal uitgeruste ruimte waarin klimaat en hoogte gesimuleerd kunnen worden.
“De grote hoogte beïnvloedt de motor meer dan alle andere componenten, zo geeft Wichelhaus (Hoofd Engine Development) duiding. Aan de ene kant daalt de luchtdruk en het zuurstofgehalte naarmate je hoger klimt. Aan de andere kant zorgt de verminderde luchtweerstand dan weer voor grotere toerentallen in de turbo. Om de stabiele werking van die turbo te garanderen en tegelijk zo weinig mogelijk aan prestaties in te boeten deden we heel wat simulaties. Op de hoogste punten verliezen we niettemin tot 30% vermogen ten opzichte van Zweden.”
Logistiek is de Rally van Mexico ook een hele opgave. De Duitse constructeur neemt niet minder dan 91 ton materiaal mee naar Centraal Amerika. De twee Polo’s vliegen samen met 12 ton uitrusting over de oceaan. Nog eens 79 ton maakt de oversteek per schip.
Er wordt dus niets aan het toeval overgelaten om Jari-Matti Latvala en wk leider Ogier in de beste omstandigheden aan de start te brengen. Voor die laatste is Mexico toch een speciale wedstrijd.
“Het was hier dat ik voor het eerst aan een wk wedstrijd deelnam in 2008. Ik won meteen bij de Juniors. Nu zullen we voor het eerst zien wat de wagen kan op gravel en waar we eventueel nog aan moeten werken.”
Tags: Jari-Matti Latvala, Rally Mexico, Sebastien Ogier, VW Polo WRC