21 Nov2012
Rallye de Crêtes – Radoux en Blaise mogen Salle de Bellevaux binnen rijden
Written by Roy. Posted in ASAF
Jean-Philippe Radoux won ondanks een tijdstraf met sprekend gemak in divisie 4. In de straatbandendivisie had Bruno Blaise iets meer moeite om zijn tiende zege in Bellevaux te vieren. Blaise en Radoux mochten naar goeie gewoonte met de wagen de plaatselijke feestzaal binnenvallen om hun beker in ontvangst te nemen.
Jean-Philippe Radoux was in zijn Lancer Evo VIII torenhoog favoriet voor eindwinst in Bellevaux. Hij bleek evenwel iets te gretig op zoek naar een nieuwe zege, op de verkenningen werd hij geflitst voor overdreven snelheid. Daar wordt aan Waalse zijde tegenwoordig niet licht meer over gegaan, Radoux kreeg een straftijd van twee minuten.
In eerste instantie leken Markus Meyer (Subaru Impreza) en Olivier Martin (Lancer Evo VIII) te kunnen profiteren. Een lekke band in de tweede ronde blies voor Meyer helaas alle kansen op een goed klassement weg, Martin haalde het einde van die tweede lus niet. Zo pronkte Radoux zowaar helemaal bovenaan na 6 proeven. Weg die 2 minuten straftijd, omgezet in een bonus van pakweg een halve minuut.
Radoux ging op zijn elan door en won uiteindelijk nog met ruim 2 minuten voorsprong. De tweede plaats was voor Patrick Bourgeois in een C2 R2 Max. Gino Bux had een podiumplaats in het vizier toen de benzinepomp op zijn Clio R3 de geest gaf. Zo klom de Saxo van Jérémy Princen nog mee op het podium.
In eigen gouw liet Bruno Blaise (Clio RS) al zijn tiende thuiszege optekenen. De winnaar van de straatbandendivisie kreeg de zege evenwel niet cadeau. In een gelijkaardige Clio moest Warlomont pas na half koers Blaise voorbij laten, hij zou verdienstelijk tweede finishen op 24 seconden. In een minder geëvolueerde Clio hield David Schmetz het ritme verbazend goed bij, een lekke band maakte echter een einde aan zijn podiumambities. Toch werd het nog een volledig Clio-podium met de derde stek van Ringo Servais. (foto – Valentin Mathieu)
Rallye des Crêtes 2012
Division 4
1. J-Ph. Radoux-J-M. Denis (Mitsubishi Lancer E8-1er 4/14) en 1h06’44
2. P. Bourgeois-Th. Lefin (Citroën C2-R2 Max-1er 4/12) +2’32
3. J. Princen-J-L. Hottelet (Citroën Saxo 16v-4/12) +3’17
4. S. Cuvelier-J-N. Grégoire (Ford Fiesta R2-4/12) +3’43
5. G. Lenges-J. Kirens (Renault Clio R3-1er 4/13) +4’16
6. M. Bindels-Chr. Servais (BMW 325i-4/14) +4’48
7. K. et M. Hommes (Citroën C2-4/12) +5’23
8. M. Meyer-J-M. Bodarwé (Subaru Impreza STi-4/14) +5’46
9. Chr. Depreay-M. Herman (Renault Clio-4/13) +5’49
10. G. Haas-V. Justin (Renault Clio-4/13) +6’09
11. G. Bux-P. Sibille (Renault Clio-4/13) +6’24
12. Ph. Weyckmans-H. Drieskens (Toyota MR-4/12) +9’18
13. D. Flohimont-Chr. Garnier (BMW 325i-4/14) +9’50
14. W. Carton-D. Denys (Ford Fiesta-4/12) +24’34
(14 classés)
Divisions 1-2-3
1. Br. Blaise-A. Van Houdenhove (Renault Clio RS-1er 3/10) en 1h06’30
2. M. Warlomont-J. Monjoie (Renault Clio RS-3/10) +24″
3. R. Servais-Chr. Mahieu (Renault Clio RS-3/10) +1’51
4. R. Beaufort-M-L. Brouir (Renault Clio RS-1er 2/6) +2’24
5. D. Bosseloir-St. Creffier (Opel Astra GSi 16v-3/10) +2’30
6. D. Schmetz-Jen. Depierreux (Renault Clio RS-2/6) +2’42
7. L. Mottet-Chr. Coulon (Mitsubishi Lancer E9-1er 2/7) +3’13
8. D. Genten-Ch. Rosen (BMW 325i-1er 3/11) +4’05
9. G. Dupuis-Ph. Thunus (Opel Corsa GSi-1er 3/9) +4’13
10. Fr. Mayeres-C. Wuidar (Renault Clio-3/10) +4’14
11. A. Fort-Fr. Lomre (Citroën C2-3/9) +4’50
12. D. Lejeune-V. Soret (Ford Focus-2/7) +5’18
13. M. Van Dyck-G. Razzi (Toyota Yaris-3/9) +5’20
14. J. Delleuse-Chr. Chaudière (Opel Corsa GSi-3/9) +5’22
15. M. Thelen-R. Mattele (Ford Escort-3/10) +5’35
17. A. Daco-S. Crasson (Peugeot 106 GTi-1er 3/8) +6’52
21. Ph. Monfort-H. Watrin (Honda Civic-1er 2/5) +7’32
24. J. Degée-L. Schimpfessel (Suzuki Swift GTi-1er 2/4) +8’56
32. K. Lepaily-M. Londero (Seat Ibiza-1er 1/3) +11’35
44. O. Saucez-St. Simon (Honda Civic-1er 1/2) +13’49
(57 classés)
Prov’Historic
1. S. Demelenne-S. Wolfs (Opel Ascona-1er PH/17) en 55’07
2. J-Fr. Henry-Chr. Defourny (Opel Ascona-PH/17) +1’47
3. L. Poncelet-L. Toumpsin (Ford Escort-PH/17) +2’01
4. Y. Michel-D. Derrez (VW Golf-1er PH/16) +2’37
5. L. Caprasse-Chr. Marquet (Opel Ascona-PH/17) +3’57
7. Ph. Lorquet-A. Mawet (Simca Rallye-1er PH/15) +5’17
(8 classés)
Related
Tags: Bruno Blaise, David Schmetz, Gino Bux, Jeremy Princen, Markus Meyer, Olivier Martin, Patrick Bourgeois, Philippe Radoux, Rallye des Crêtes, Ringo Servais