Hemicuda Rally – Wouter Lievens snelt in slot naar Historic-winst
Vooraf was Paul Lietaer de grote favoriet bij de ‘oudjes. Lietaer nam in de BMW van Dereu direct de leiding maar hij kon nooit een definitieve kloof slaan. In het slot van de wedstrijd stormde Wouter Lievens voorbij de ‘Snor’ naar winst. Tobi Vandenberghe sloop mee op het podium en verzekerde zich van de VAS Historic titel.
Geen Escort MKII dus deze keer voor Paul Lietaer maar wel een BMW E21. Niet even krachtig als de Ford die Lietaer gewoon is, maar genoeg power om de eerste besttijd te laten noteren. Het was Ronny Declerck die in zijn Opel Ascona de tweede scratch binnen rijfde, na het eerste rondje zaten dan ook nog heel wat teams in het spoor van Lietaer. Geen Geert Glorieux (BMW E21) meer weliswaar, diens krachtbron ging al op de eerste proef stuk.
Lietaer begon de tweede ronde opnieuw met een scratch maar zag Wouter Lievens op ‘De Mokker’ voor het eerst het wiel van de Manta naast de BMW zetten. De verschillen bleven beperkt Lievens volgde op 15 seconden, Baert (Manta) had slechts één tel meer achterstand. Declerck kon geen vervolg breien aan zijn goede start, hij schoof uit de wedstrijd.
Op een rondkoers wordt altijd wel iemand gehinderd en tijdens de derde doortocht op Kortemark moest Lietaer aan de kant voor Koen Lauwaert. “We zijn twee maal op zij moeten gaan voor een aanstormende Koen Lauwaert en verloren daardoor een tiental seconden,” aldus Lietaer. Lievens halveerde meteen zijn achterstand en knibbelde nog wat af op De Mokker.
De laatste volledige ronde stond voor de boeg en de eerste zet was voor Lietaer met een scratch op Kortemark. De tegenzet van Lievens mocht er wezen: scratch. Met nog één proef op het menu had de Manta-piloot zijn achterstand herleidt tot 1 seconde.
Wat volgde was indrukwekkend. Lievens haalde alles uit de Opel en kneep nog eens 10 seconden van zijn tijd af. Lietaer had geen reactie meer in huis en zo haalde Lievens het laken naar zich toe met 12 seconden voorsprong.
Frank Baert had ondertussen de twee leiders moeten laten gaan en leek op weg naar een fraaie derde plaats. In de slotfase besliste de pechduivel er anders over. Zo sloop Tobi Vandenberghe (Opel Kadett C) mee op het podium. Voor Vandenberghe lag echter een grotere prijs te wachten. Hij kroonde zich in Koekelare tot VAS Historic Kampioen.
pl. | Piloot – Copiloot | Wagen | nr | D•K | Pen | Totaal | Diff |
1 | Lievens | Opel | H 3 | 4•H4 | – | 1:04:53 | – |
Aspeslagh | Manta | ||||||
2 | Lietaer | BMW | H 2 | 4•H4 | – | 1:05:04 | 0:11 |
Azou | E21 | ||||||
3 | Vandenberghe | Opel | H 4 | 4•H4 | – | 1:05:44 | 0:51 |
Feys | Kadett C | ||||||
4 | Vandenberghe | Volkswagen | H 17 | 4•H3 | – | 1:06:42 | 1:49 |
De Smet | Golf 1 | ||||||
5 | Olivier | Ford | H 11 | 4•H3 | – | 1:06:57 | 2:04 |
Fieuw | Escort Mk2 | ||||||
6 | Depuydt | Ford | H 5 | 4•H3 | 0:20 | 1:07:07 | 2:14 |
Vandenborre | Escort Mk 1 | ||||||
7 | Cools | Opel | H 9 | 4•H4 | – | 1:09:09 | 4:16 |
Davy | Kadett C | ||||||
8 | Devrome | Ford | H 15 | 4•H3 | – | 1:09:17 | 4:24 |
Rassalle | Escort Rs2000 Mk2 | ||||||
9 | Dejonghe | Opel | H 25 | 4•H3 | – | 1:09:31 | 4:38 |
Liefooghe | Ascona | ||||||
10 | Lagache | Opel | H 19 | 4•H4 | – | 1:10:06 | 5:13 |
Lippinois | Ascona | ||||||
11 | Tytgat | Opel | H 6 | 4•H3 | – | 1:10:22 | 5:29 |
Maes | Ascona | ||||||
12 | Verschaeve | BMW | H 28 | 4•H4 | – | 1:10:57 | 6:04 |
Bruggeman | E21 | ||||||
13 | Steenkiste | Opel | H 20 | 4•H4 | – | 1:11:14 | 6:21 |
Seys | Kadett c Coupé | ||||||
14 | Casseyas | Opel | H 10 | 4•H4 | – | 1:12:15 | 7:22 |
Vandersarren | Manta A | ||||||
15 | Desnouck | Ford | H 32 | 4•H3 | – | 1:12:25 | 7:32 |
Durie | Escort Mk2 | ||||||
16 | Verhaeghe | Ford | H 29 | 4•H3 | – | 1:12:56 | 8:03 |
Deschuyttere | Escort Mk I | ||||||
17 | Pettitt | Ford | H 37 | 4•H2 | – | 1:13:15 | 8:22 |
Mccullough | Escort Mexico Mk 1 | ||||||
18 | Maes | Opel | H 36 | 4•H3 | – | 1:13:26 | 8:33 |
Pauwels | Ascona B | ||||||
19 | Allfrey | Austin | H 40 | 4•H1 | – | 1:13:37 | 8:44 |
Fellowes | Cooper S | ||||||
20 | Willaert | Porsche | H 22 | 4•H4 | – | 1:14:44 | 9:51 |
Vandoolaeghe | 911 | ||||||
21 | Gary | Triumph | H 35 | 4•H4 | – | 1:16:34 | 11:41 |
Carol | Tr7 V8 | ||||||
22 | Wallyn | Opel | H 26 | 4•H4 | 0:20 | 1:28:19 | 23:26 |
Wittevrongel | Ascona | ||||||
23 | Vauterin | Ford | H 30 | 4•H3 | 2:20 | 1:28:32 | 23:39 |
Joye | Escort Mk 2 |
Tags: Frank Baert, Geert Glorieux, Paul Lietaer, Rally Hemicuda, Ronny Declerck, Wouter Lievens