Peugeot onthuld 208 Type R5 op Paris Motor Show
Nadat we eerder al mochten kennis maken met de 208 R2 is nu ook zijn grote broer klaar voor onthulling. De R5 moet de succesvolle 207 S2000 gaan vervangen vanaf medio 2013.
Peugeot Sport heeft een niet te onderschatten opdracht voor de boeg. De 207 S2000 was immers zowel sportief als financieel een groot succes. Met de 208 R5 stapt Peugeot meteen mee in de nieuwe klasse (R5) die de FIA in 2013 lanceert. De reglementen leunen nauw aan bij die van de huidige S2000. Het opzet van de FIA is om de kosten verder terug te dringen. Dat willen ze bereiken door een maximum kost vast te leggen voor bepaalde onderdelen of bvb een minimum gewicht voor andere.
De grootste wijziging zit onder de motorkap waar niet langer een atmosferische 2 liter ligt maar wel een 1.6l turbo. Het aantal pk wordt vergelijkbaar met die van de huidige S2000’s maar met die turbo zal men niet langer de wagen steeds hoog in toeren moeten houden. Dat betekent dat het aantal noodzakelijk revisies voor de motor naar beneden kan, misschien wel de grootste besparing.
Bij het bouwen van de 208 hebben de ontwerpers alvast een goede basis. De 208 weegt standaard al een 40kg minder dan de 207, meer ruimte dus om het gewicht perfect te gaan verdelen. Bovendien zorgen het chassis en de lange wielbasis van de nieuweling voor nog meer efficiëntie en wendbaarheid zo beloven de ingenieurs.
Eind dit jaar nog wil Peugeot uitgebreid beginnen testen. Medio 2013 zouden de eerste exemplaren dan geleverd kunnen worden. De FIA plakte een maximumprijs van €180.000 exclusief btw op de R5’s. Neem die prijs alvast maar met een flinke korrel zout. Voor een S2000 was de limiet op €168.000 (excl btw) gelegd, een nieuwe Skoda of Peugeot maakt je portefeuille in realiteit al snel €220.000 (excl btw) leger.
Tags: Peugeot 208 R5, Peugeot Sport