Tank S Rally – Ten Brinke en Chevaillier winnen in barre weersomstandigheden
Eddy Chevaillier won aan de zijde van kampioen Ten Brinke de openingswedstrijd van de Rallyclinic Dutch Open. Die laat zijn bewondering blijken voor de vele vrijwilligers die de barre weersomstandigheden trotseerden om alles in goede banen te leiden.
Eddy: “Bernhard en ik hebben in Tank S nieuwe nota’s gemaakt tijdens het verkennen en hadden alles door het korte tijdschema slechts 3 keer kunnen afrijden. Een paar weken geleden in Landen was onze eerste wedstrijd samen en dus ook onze eerste meters in de auto als team. Ik heb toch een ander accent en spreek de woorden al eens anders uit dan zijn vorige navigator. Het is voor Bernhard dus een aanpassing geweest.
Deze verliep vlot, maar moet nog wel bijgewerkt worden. Het is pas 2 jaar dat hij achter het stuur van een rallyauto zit. Een circuitpiloot heeft nogal de neiging om de bochten niet scherp genoeg op te schrijven. Ze hebben er een andere visie over dan wij als pure rallymensen. Peter Junior heeft dit ook, maar dat ben ik nu al gewoon.
Een ander probleem is het parkoer in Nederland. Alle bochten worden er afgezet met vaten vol met water of bandenstapels. Je kunt er nergens snijden. Dit betekend dat de hoek van de bocht eigenlijk achter die stapel zit en je laat moet insturen. Dit is ideaal om je bochten snelheid te breken … maar niet ideaal om te rijden. Een nederlandse rallypiloot die niet buiten zijn grens gaat, zal nooit snel zijn. Hij leert zijn bochtensnelheid niet opbouwen. Met zo’n WRC moet je al gas geven als je de bocht instuurt. Het is te zeggen, als je al 1/4 in je bocht bent moet je al gas geven zodat de aandrijving van de achterwielen zijn werk kan doen. In Nederland is dat dus niet mogelijk. Dit maakt het moeilijk, je kan pas gas geven NA de bocht waardoor de auto dan al eens gemakkelijk uitbreekt achteraan. Daarom geef ik een goeie raad aan nederlandse piloten die in de toekomst verder willen komen, ga rijden in het buitenland.
Ik breek niet de wedstrijden af , neen zeker niet, want deze was heel goed georganiseerd. De weergoden zijn niet gunstig geweest voor de wedstrijdleider maar ook niet voor de vele vrijwilligers die hebben meegeholpen aan start, tijdscontrole en of baanposten. Ik wens daarom deze mensen speciaal te bedanken voor dit weekend. Aan de start van een bepaalde proef zag ik op zeker moment evenveel water aan iemand zijn broekspijpen uitstromen als op onze voorruit. Ja, dat was moedig van die mensen.
Om even terug te komen op onze rally. De motor van de Focus is pas op het allerlaatste moment van M-sport terug gekomen. Dus geen testritje vooraf, geen enkele meter voor Bernhard. De setting van de schokdempers en de veren had ik na Haspengouw laten aanpassen evenals de verhoudingen van de versnellingsbak. Op de eerste proeven was het dus aanpassen voor de piloot. Daarom hebben wij het iedere keer de eerste doortochten in de proeven rustig gedaan.
De concurrentie kwam dan weer sterk terug, maar de tweede doortochten hebben we dan steeds wat geduwd en zo terug kunnen uitlopen. Van Eldik werd buiten wedstrijd gezet wegens een verkeersovertreding en onze vriend Croes heeft zelfs de start van de eerste proef niet gehaald. Hij werd ook aan de kant gezet. Zaterdagochtend stonden wij dan plots aan de leiding en hebben die ook niet meer afgestaan, ook al was op zeker moment Erik Van Loon terug gekomen tot op 1.2 sec. Onze auto was perfect, Bernhard heeft zichzelf tijdens de wedstrijd nog helemaal aangepast en het ging steeds beter. Dit beloofd een mooie toekomst voor de volgende wedstrijden.”
Tags: Eddy Chevaillier, Tank S Rally, ten Brinke